dissabte, 18 de juliol del 2009

Coques de dacsa


Plat típic de la comarca de la Safor, i més en concret dels pobles d'Oliva i Rótova. En aquest últim poble, que és el meu, són famoses les del bar nou, és molta la gent que ve allí només per menjar-les. El nom es déu a que per fer-les s'utilitza farina de dacsa, o com a mínim això és el que es feia en els seus orígens, quan era més difícil aconseguir farina de blat. Actualment es fa o bé mesclant totes dues farines o, com jo explicaré, només amb farina de blat. Les coques tenen forma redona i plana, i a dins es posa el "mullador", el que jo pose en aquesta recepta és el més típic, però ofereix moltes possibilitats depenent del gust de cadascú, després la coca es dobla per la meitat o s'enrotlla igual que es fa amb la pita.

INGREDIENTS:
-Farina
-Aigua (3 gots d'aigua per cada mig quilo de farina)
-Oli
-Sal
per al mullador:
-Tonyina (de pot)
-Ou dur
-Anxoves o sardines
-Tomaca fregida o ketchup

ELABORACIÓ
-En un perol, es posa l'aigua a escalfar i, quan bull, s'afegix la farina, un pessic de sal i un xorro d'oli. Es comença a moure i s'apaga el foc, després es continua movent fins que s'aconsegueix una massa compacta que es pot continuar amassant amb les mans amb compte de no cremar-se. Si queda massa farinosa, s'afegeix un poc més d'oli. Un cop la massa feta, es fan boles amb la mà i es posen dins d'una bossa de plàstic doblada per la meitat per tal de xafar-les amb un plat o qualsevol cosa que ens ho permeta per tal de donar-li la forma redona i plana. Així es van fent una per una i, un cop fetes, en una paella (funcionen molt bé les paelles prou velles, si s'escalfen bé primer) es tira un xorret d'oli i alguna goteta en la coca també, quan està ben calent, es posa la coca i es van cuinant així una darrere de l'altra.
Per al mullador, es posa la tonyina, es ratllen els ous durs i les anxoves es posen per sobre, un cop dins la coca, a mi m'agrada posar-li un xorret de ketchup, segons els llocs, es serveix el mullador amb tomaca fregida per damunt.

10 comentaris:

  1. Aço és menjar de pobres. I de quan plou, no?
    Si muntarem una empresa el faríem 'anternacional' !

    Salut i bon profit

    ResponElimina
  2. No sabia que a part de menjar-te'n bona cosa també sapigueres fer-les.

    La pròxima recepta serà cangur al forn. jajaja

    Miguel Angel

    ResponElimina
  3. Sempre que cuines un plat de nou per a algú, t'aporta una cosa nova. Ahir, Laura em va proposar, després de dinar, que les menjarem dolces, vam untar la coca amb nocilla i li vam posar una miqueta de neta. El resultat.... boníssima.

    ResponElimina
  4. Soc de Gandía, buscant receptes de coques de dacsa, per a saber si eren conegudes t'he trobat. Tens el blog plet de receptes molt bonnes.
    Ja deia jo, que em sonava la foto del banner, ;)

    ResponElimina
  5. ahir ens quedarem sense pa a casa... així que vaig recordar un recepta mal escrita en un post-it que m'havia pasat un companya de pis d'Oliva en anys d'universitaria. I la vaig trobar!! Ferem meitat de farina de dacsa i meitat de blat.
    Buscant recepta per a millorar la que tinc t'he tornat a trobar :).
    Avui he comprat farina de dacsa i provaré a fer-les 100%. Segurament em sobrarà aigua, no?

    ResponElimina
  6. Hola. Buscant una recepta de coques de dacsa t'he trobat. La meua àvia les feia però no són iguals. Eren dolces. Som d'Ontinyent. Et còpie la recepta per a fer-la. M'he fet seguidora i t'afegiré al meu llistat de blogs. Salutacions des de VLC.

    ResponElimina
  7. Moniateta, supose que sí que et sobrarà aigua amb farina de dacsa,però igualment és qüestió d'anar provant la masa i si no afegir un poc més de farina, oli, o el que veges fins que es paste bé.
    Marisa, com ho he explicat ací es com les fa ma mare, que és de Rótova, supose que dins del meu poble mateix ja déu d'haver gent que ho fa diferent, però segur que totes són bones. Moltes gràcies.
    Alícia, gràcies!

    ResponElimina
  8. Hola!!
    Quan dius farina, et referixes nomès a farina de dacsa o tu tambè la mescles?? per cert quina cantitat de farina??

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola!!
      No, jo pose farina normal, la de blat. Normalment amb un quart de quilo de farina i got i mig d'aigua m'ixen unes 12 coques, depén quantes vullgues fer-ne.

      Elimina
  9. hola.jo les faig de dacsa,pero pa que em lligue la masa ralle ceba i la bullc amb l'aigua.estan molt bones ,i son de dacsa.

    ResponElimina